Oldal tetejére

Mi a hírérték?

Ez a fogalom a sajtókapcsolatok alappillére. A cégünkről szóló hírek előállításakor a hírértéknek kell a középpontban állnia, ugyanis az újságírók és a szerkesztők ez alapján döntik el, hogy foglalkoznak-e egy témával.
Egy alapítónak természetesen nagyon fontos esemény, amikor 5 év spórolás után meg tudja nyitni az éttermét a belvárosban, de a hírfogyasztók számára ez jelentéktelen történés. Ha objektívan nézzük, olvasóként mi is meglepődnénk, ha valamelyik nagy hírportál ilyesmiről számolna be, és jogosan tennénk fel a kérdést: „Kit érdekel?” A médiában dolgozók tulajdonképpen szintén erre a kérdésre keresik a választ.
Mi alapján döntenek a szerkesztők a megjelenésről?
A legtöbb sajtóorgánumban van lehetőség fizetett hirdetések, ún. PR cikkek megjelentetésére, amelyek a megrendelő által kívánt módon, hosszabban kifejtve foglalkoznak egy témával, de el vannak különítve a többi anyagtól (általában X jelöli őket). Emiatt az olvasó is tisztában van vele, hogy nem a szerkesztőségtől származó anyagot olvas.
Ha egy hír viszont érdekes, a sajtóközlemény pedig jól van megírva, és a megfelelő újságíróknak eljuttatva, akkor van rá esély, hogy foglalkoznak vele, és megjelentetik. Ez nem csak azt jelenti, hogy nem kell fizetni érte, hanem azt is, hogy az olvasók/nézők befogadói léthelyzete is teljesen más fogyasztás közben, mint amikor tudatában vannak, hogy fizetett hirdetéssel van dolguk. Utóbbit nyilván némi fenntartással kezelik.
A sajtóközlemény megjelenésével kapcsolatban tehát az alábbi két pólus mentén döntenek a szerkesztők: Ha a hírben található információ szerintük a közönségüknek fontos, akkor hírként kezelik, viszont ha a közzététel egyértelműen inkább a kibocsátó cég érdekeit szolgálja, akkor csak hirdetésként hajlandóak megjelentetni.
Mi tesz egy történetet hírré?
Általános érvényben elmondható, hogy a téma aktualitása, közelsége (akár kulturálisan, akár földrajzilag mennyire van hatással az olvasók életére), a médium tematikájába való behelyezhetősége, a szereplők relevanciája és ismertsége, valamint az esetleges konfliktusok mind-mind növelik a hírértéket.
A GetPress szolgáltatásainál ezeket mi is figyelembe vesszük, ugyanis itthon sok helyen elterjedt PR-es gyakorlat, hogy a sajtólisták nincsenek területekre bontva, vagy nem veszik azt figyelembe a munkatársak, és válogatás nélkül zúdítják közleményeiket az újságírók „levelesládájába”. (Természetesen pozitív kivétel is akad.) Ezzel amellett, hogy a tiltólistára kerülést kockáztatják, csökkentik a valóban hírértékkel bíró cikkeik megjelenési esélyeit is, mert a „renitensek” emailjeit sokszor már meg sem nyitják a címzettek.
Mi szeretnénk elnyerni és megőrizni a médiában dolgozók bizalmát e téren, ezért az általunk hírértékkel nem rendelkezőnek ítélt cikkek kiküldését nem vállaljuk el. Ezzel mindenki jól jár, ugyanis ilyenkor a megrendelő megspórol némi időt és csalódást – a megírt cikk úgy sem jelenne meg túl sokszor –, mi pedig nem dolgozunk feleslegesen, hogy aztán az ügyfél érvényesítse a garanciát. Emellett a jövőbeli partnereink valóban érdekes cikkeinek a megjelenési esélyeit is növeljük.
Természetesen nem hagyunk magára senkit egy „Nem vállaljuk.” kíséretében. Van lehetőség Skype vagy telefonos konzultációra, amelynek keretén belül közösen próbálunk hírértékkel bíró eseményt találni a cég életében.
Sajtóközlemények listában folyamatosan nyomon lehet követni, hogy az egyes általunk írt cikkek milyen megjelenéseket produkáltak.
,