Oldal tetejére

Milyen apropóból kerülhet be hírünk a médiába?

Egy korábbi blogbejegyzésben már lefektettük az alapokat, miszerint az újságírókat igazából az érdekli, amiről azt gondolják, a közönségüket is érdekli. kérdést inkább ekképp kellene feltenni: miről gondolják az újságírók azt, hogy érdekelheti olvasóikat? Ezek ugyanis azok a témák, amelyek kapcsán érdemes közleményt kiadni.
Az említett bejegyzés további tartalmát sem szabad elfelejteni: Nemcsak a téma, hanem annak hordereje, és a közönségre gyakorolt hatása is számít. Milyen apropóból érdemes tehát közleményt írni?
1. Új termék/szolgáltatás, vagy annak új változata
A nagy cégeknél gyakorlatilag minden termékbevezetést sajtóközlemény kiadásával és más sajtóeseményekkel támogatnak. Minden gyártó/szolgáltató igyekszik a lehető legtöbb (kedvező) információt elmondani termékéről, és azt a legjobb tálalásban, fotók és videók segítségével illusztrálni. A média ilyesmire való fogékonyságát jól mutatja például az új okostelefonok kiadását megelőző médiafelhajtás, amely mindig az éppen aktuális pletykával, kétes forrású jóslatokkal foglalkozik, hogy aztán az igazi megjelenéskor már akkora legyen a várakozás, hogy vezető anyagban csúcsosodjon ki a közönség tájékoztatása. Hasonlóképpen fel lehet kelteni a média érdeklődését egy teljesen új termék iránt is, ha az valamilyen tekintetben egyedinek, újdonságnak számít. Ezt úgy kell érteni, hogy egy addig állandó fogyasztói problémát old meg, vagy új megközelítésben orvosol egy már létező jelenséget.
Így mutatják be a BMW új modelljeit a szakmai sajtóban:
http://totalcar.hu/magazin/hirek/2014/05/10/erosebb_es_takarekosabb_bmw-k_jonnek/
2. Események, rendezvények
A kiállítások, fesztiválok, valamint szakmai konferenciák szervezői számára mindig fontos, hogy programjuk a potenciálisan érdeklődő közönség előtt is ismert legyen. A törzsközönségen, illetve a biztos érdeklődőkön kívül a látogatók jelentős százalékát azok teszik ki általában, akik épp a környéken, vagy az adott időszakban keresnek programot maguknak, esetleg a téma iránt érdeklődnek, és az eseményről egy médiafelület révén értesülnek. Minél szélesebb kört érdekelhet az adott rendezvény, annál nagyobb az esély a megjelenés a kevésbé témaspecifikus médiafelületeken is. Természetesen egy száraz, a programokat felsoroló cikk nem a legérdekesebb tartalom, változatlan megjelenésére ezért elég kicsi az esély. Emiatt úgy kell megírni a vonatkozó sajtóközleményt, hogy az ne csak szinte egy kinyomtatható programfüzet legyen, hanem valódi, figyelemfelkeltő tartalommal bírjon.
Így adott hírt az Index egy rendezvényről sajtóközlemény nyomán:
http://index.hu/tudomany/2014/04/18/raketaepites_es_mamutsimogatas_a_nemzeti_muzeumnal
3. CSR - Társadalmi felelősségvállalás
Manapság egy vállalat életének fontos része a CSR tevékenység, amelyben sokszor szerepet játszanak a márkaépítési lehetőségek is a valóban fontos célok mellett. Ezzel az újságírók is tisztában vannak, és mivel egyébként is „nagy a zaj” a témában, nem jelenik meg automatikusan minden beszámoló. Nem szabad tehát, hogy az esemény öncélú, hírverésorientált legyen, és nem árt, ha nagy horderejű is, vagy meghaladja kreativitásban, hasznosságban egy egyszerű adományozás szintjét. Ha fogyasztói szemmel vizsgáljuk a témát, könnyen megérthetjük: Nem véletlenül nem találkozunk sok ilyesmivel a médiában, mivel nem kelti fel kellőképp az érdeklődésünket.
A KreaNod által levezényelt jótékonysági pályázat érdekes volt a közönség számára is:
http://hg.hu/cikkek/design/15527-crowdsourcing-reven-keresnek-kabalafigurat-a-gyermekmentok
4. Szakmai hozzájárulás
Az újságírók körében a legkedveltebb sajtóközleménynek talán azok számítanak, amelyek egy érdekes témáról, és nem egy konkrét cégről szólnak. Sok megjelenésre számíthatnak azok az írások, amelyekben egy szakértő valamilyen kutatás eredményéről számol be, elemzi a piacot oly módon, hogy az a fogyasztók számára is érdekes, esetleg olyan jóslatokba bocsátkozik, amelyek sokakat érinthetnek. Érdemes lehet még az éppen aktuális, „hot” témákat is meglovagolni, ugyanis minden új aspektus érdekes lehet egy közfigyelemnek örvendő jelenséggel kapcsolatban. Ilyenkor azért nincs „hirdetés szaga” a közleménynek, mert valóban hasznos tartalommal rendelkezik, mivel az információt helyezzük előtérbe. Talán az sem mellékes szempont, hogy az ilyen tartalmakat nagyobb eséllyel olvassa/nézi/hallgatja is a közönség.
Az OTP-nek egy igen tartalmas anyaggal sikerült elérnie, hogy megjegyezzük a nevét egy témában:
http://privatbankar.hu/ingatlan/tuti-befektetest-keresel-vegyel-panelt-vagy-garazst-265759
5. HR vonatkozású hírek, karrierhírek, létszámbővítés
A szakmai sajtót a karrier és HR vonatkozású hírek is érdekelhetik, ezért a cégek általában közlemény formájában számolnak be egy-egy új vezető kinevezéséről. A jelentősebb munkahelyteremtés ezen felül egyenesen közérdeknek számít, ezért érdemes kihasználni, ha a cég sikere, vagy befektetései nagy létszámú új munkaerő felvételét teszik lehetővé, mert az ilyesmi pozitív hatással van a márkáról kialakult képre is. „Sajnos” a negatívabb hírek iránt is érdeklődnek az újságírók, ezért a nagy arányú leépítések sem maradnak titokban. Ilyen esetben érdemes lehet „előre menekülni”, és az okokról tájékoztatni a médiát, elejét véve a találgatásoknak.
A TV2-vel kapcsolatos karrierhír nemcsak a szakmai berkek számára lehetett érdekes:
http://nol.hu/belfold/uj_vezetok_a_tv2-nel-1442161
6. Pénzügyi eredmények
Minden tőzsdén szereplő cégnek kötelező beszámolnia pénzügyi eredményeiről, és ezt általában sajtóközlemény formájában is megteszik. Természetesen nem mind jelenik meg a médiában, de a közfigyelemnek örvendő cégek, mint pl. az OTP vagy a MOL, illetve a kiugró eredményt elérők azért általában számolhatnak médiafigyelemmel. Sokaknál a beszámoló csak az adatok száraz közlését jelenti, de volt már rá példa, hogy egy kis cikkírói kreativitás segítségével a sikeres eredmények szélesebb körhöz eljutottak, és garantáltan meg is jegyezték őket.
Ilyen részletes beszámolók is születhetnek egy-egy sikeres negyedévről:
http://www.hwsw.hu/hirek/52178/apple-iphone-ipad-mac-pc-piac-tablet-okostelefon.html
7. Válságkommunikáció
Sajnos néha muszáj közleményt kiadni akkor is, amikor sok minden máshoz lenne inkább kedve az embernek. A válságkommunikálás egy összetett, és külön halmaza a PR kommunikációnak, ezért most nem is érdemes mélyebb okfejtésekbe bocsátkozni. A felsorolásban azonban helye van, ugyanis szokás közleményeket küldeni, amikor mind a média, mind a közönség hírekre éhezik egy témában, és jobb lehet előzetes információszolgáltatással elejét venni a találgatásoknak.
Ha hasznosnak találta a bejegyzést, akkor kövessen minket Facebookon, hogy ne maradjon le a következő írásról sem.